Spellingoefenen.nl: Spelling oefenen voor groep 3,4,5,6,7 en 8 Taaloefenen.nl: Taal oefenen voor groep 3,4,5,6,7 en 8 Sommenoefenen.nl: Sommen oefenen voor groep 3,4,5,6,7 en 8
Redactiesommen.nl: Cito rekenen met verhaaltjessommen
Terug naar blog

Rekenen is een vaardigheid die we dagelijks gebruik, vaak zonder dat we er bewust bij stilstaan. Ga je bijvoorbeeld de boodschappen doen, je reistijd berekenen of wil je de telefoonrekening kunnen begrijpen? Rekenen speelt overal een rol in. Voor kinderen is het in onze ervaring bij Redactiesommen.nl daarom nuttig om met praktische voorbeelden te oefenen. We nemen je graag mee door een paar voorbeelden!

Hoeveel betaal je per jaar voor je telefoonabonnement?

Een handige manier om kinderen te laten rekenen, is door hen te laten uitrekenen hoeveel iets kost op de lange termijn. Neem als voorbeeld een sim only abonnement. Stel dat je een abonnement hebt dat €15 per maand kost. Hoeveel betaal je dan per jaar?

Rekensom: 15 x 12 = 180

Dus, een sim only abonnement van €15 per maand kost je €180 per jaar. Je kunt deze soms moeilijker maken door kortingen of aanbiedingen mee te nemen. Wat als je bijvoorbeeld drie maanden lang 50% korting krijgt? Hoeveel betaal je dan in totaal na één jaar?

Hoeveel MB heb je nodig?

Nog een voorbeeld in dezelfde categorie. Veel mensen hebben een databundel voor hun mobiele telefoon. Die databundel is echter vaak beperkt tot een bepaald aantal MB’s of GB’s per maand. Dit is een mooie kans om meta kinderen te rekenen. Stel dat je een databundel hebt van 5000 MB (5 GB). Je hebt inmiddels 3.200 MB verbruikt. Hoeveel MB heb je dan nog over?

Rekensom: 5000 – 3200 = 1800

Je hebt dus nog 1.800 MB over. Om het moeilijker te maken kun je de vraag verder uitbreiden: als je gemiddeld 300 MB per dag verbruikt, hoeveel dagen kun je nog vooruit met je resterende MB’s?

Rekensom: 1800 / 300 = 6

Je kunt dus nog zes dagen internetten voordat je bundel op is.

Boodschappen en budgetteren

Een andere nuttige manier om rekenen toe te passen in het dagelijks leven is boodschappen doen. Stel dat een gezin een weekbudget heeft van €100 voor boodschappen. Als ze op maandag al €32,50 uitgeven en op woensdag nog eens €24,75. Hoeveel geld hebben ze dan nog over?

Rekensom: 100 – (32,50 + 24,75) = 100 – 57,25 = 42,75

Het gezin heeft dus nog €42,75 over voor de rest van de week. Door dergelijke sommen te oefenen leren kinderen hoe ze verstandig met geld om kunnen gaan én het helpt bij het leren rekenen.

Tijd en afstanden berekenen

Stel dat je met het gezin op vakantie gaat en de totale reistijd is 3 uur en 45 minuten. Na 1 uur en 20 minuten nemen jullie een pauze. Hoe lang moet je dan nog rijden?

Rekensom: 3:45 – 1:20 = 2.25

Dus na een pauze moet je nog 2 uur en 25 minuten rijden. Dit soort sommen helpt kinderen bij het inzichtelijk maken van tijdsduur en planning. Je kunt het ook eerst omrekenen in minuten, zodat kinderen ook het concept van klokkijken beter begrijpen als ze dat nog niet helemaal beheersen.

Recepten en verhoudingen

Ook in de keuken kunnen kinderen hun rekenvaardigheden verder ontwikkelen. Stel dat een recept bedoeld is voor 4 personen, maar je wilt het maken voor 6 personen. Hoe pas je de ingrediënten dan aan, zodat je toch genoeg hebt?

Als op het recept 200 gram bloem staat voor 4 personen, hoeveel bloem heb je dan nodig voor 6 personen?

Rekensom: 200 / 4 * 6 = 300

Je hebt dus nu 300 gram bloem nodig. Dit soort vraagstukken met verhoudingen helpen kinderen bij het begrijpen van breuken en vermenigvuldigen.

Waarom rekenen met praktijkvoorbeelden werkt

Uit onderzoek binnen de cognitieve psychologie en onderwijskunde blijkt dat kinderen betere leren wanneer nieuwe concepten worden gekoppeld aan concrete herkenbare situaties. Volgens de theorie van gecontextualiseerd leren uit 1989 begrijpen en onthouden kinderen informatie beter als deze wordt aangeboden in een realistische context. Dit helpt bij het overbrengen van kennis naar nieuwe situaties. Hierdoor worden rekenvaardigheden niet alleen op school maar ook bij andere dingen in het dagelijks leven door ze toegepast.

Daarnaast blijkt uit studies dat probleemgestuurd leren bijdraagt aan een beter probleemoplossend vermogen. Door kinderen zelf sommen te laten oplossen die aansluiten bij hun eigen leefwereld ontwikkelen ze meer inzicht in getallen en verhoudingen. Dit maakt rekenen niet alleen leuker, maar ook relevanter en effectiever!

Oefen dus vooral in de praktijk!

Als je rekensommen koppelt aan praktische situaties, zoals boodschappen doen of de prijs van een abonnement berekenen, dan wordt rekenen een stuk leuker en begrijpelijker voor kinderen. Dit helpt ze niet alleen bij hun schoolwerk, maar ook bij het ontwikkelen van vaardigheden die ze de rest van hun leven nog nodig zullen hebben. Door regelmatig oefeningen te doen, zoals we die ook aanbieden bij Redactiesommen.nl, leren kinderen spelenderwijs hoe ze rekenen in het dagelijks leven kunnen toepassen.

Meteen aan de slag met spelenderwijs leren rekenen aan de hand van realistische situaties? Start met het maken van oefeningen op eigen niveau op deze pagina.

Terug naar blog